Škoda Yeti (2009 - )

mediumsize-rgb_y_0102.jpg

Škoda Yeti

Vše co chcete vědět Škodě Yeti a báli jste se na to zeptat

NOVÁ ŠKODA YETI PŘICHÁZÍ

Jsou lidé, kteří neúnavně vypráví o oněch bájných tvorech, kteří, zahaleni do bílé kožešiny a vybaveni ostrými zuby, žili na ledem pokrytých vrcholcích hor. Nikdy se s nimi sice nesetkali, ale s o to větším zaujetím mluví o těchto obyvatelích výšin, kteří údajně mnoha zbloudilým ukázali cestu z oblasti věčného ledu dolů do bezpečného údolí. Patří mezi ně i král horolezců Reinhold Messner, který na svých přednáškových turné o svém setkání s Yetim ustavičně vypráví.

Škoda Auto právě nyní představuje přírůstek v paletě svých modelů, který byl pojmenován podle těchto ochotných sněžných lidí: Škodu Yeti. Výběr jména má skutečně hlubší význam. Yeti je silný, dobře vybavený pro pohyb ve ztížených podmínkách a své posádce pomůže i tam, kde to jiní musí vzdát. V něčem svého jmenovce dokonce i předčí: na rozdíl od něj se cítí velmi dobře i v teplých krajích, suverénně a s jistotou se pohybuje nejen v terénu a mimo upravené cesty, ale i na silnicích.

A přesně to byly cíle, které měli „otcové“ při vývoji vozu neustále před očima: pátá modelová řada v nabídce značky musí spojovat veškeré přednosti, které dosud nabízely pouze jednotlivé automobily zcela rozličných kategorií, avšak nikdy jeden jediný vůz. Jízdní vlastnosti a jízdní komfort, které nijak nezaostávají za běžnými automobily, tvoří s neomezenou průchodností terénem lákavou kombinaci. Náročnost úkolu vývojových pracovníků dále zvyšoval požadavek na nadprůměrnou nabídku prostoru, vysoké užitečné zatížení a v neposlední řadě také na možnost tažení přívěsu o vysoké hmotnosti.

Výsledek předznamenává novou kapitolu v mimořádně pestré historii značky Škoda. V minulosti sice již existovala celá řada terénních vozů se znakem tohoto tradičního výrobce, ale žádný z nich ani zdaleka nesplňoval vysoké nároky na neomezenou schopnost jízdy na normálních veřejných silnicích.

Prvním modelem, který stojí za zmínku, byl prototyp Škody Superb 3000 - Kfz 15 (Typ 956). V letech 1942 až 1943 vznikla Škoda Superb 3000 – limuzína s řadovým šestiválcem o objemu 3,1 litru a s pohonem všech kol. Terénní vůz typu 973 byl zase vyráběn v letech 1952 až 1956 a už tehdy udivoval svou průchodností terénem, brodivostí 600 milimetrů a stoupavostí 85 procent, stejně jako dobrými jízdními vlastnostmi na silnici.

V modelu Yeti jsou zkušenosti z více než stoletého vývoje automobilů propojeny a okořeněny v podobě pohodlného a zároveň výkonného vozu, který v segmentu kompaktních SUV stanovuje nová měřítka. Yeti se konkurenci postaví pětidveřovou karoserií, pohonem všech kol s inteligentním rozdělováním točivého momentu a světlou výškou 180 milimetrů.

Celková délka 4223 milimetrů dovoluje zaparkovat i v úzké mezeře podélně stojících vozů, šířka 1793 milimetrů zaručuje, že i na úzkém parkovacím místě bude možno doširoka otevřít dveře, které usnadňují nastupování i vystupování z vozu. Štíhlá silueta vozu se snadno protáhne i zúženými místy mimo zpevněné cesty. Jeho výška 1691 milimetrů, pohotovostní hmotnost (včetně 75 kg řidiče)

1520 kilogramů (1,8 TSI 4×4) a užitečné zatížení 545 kilogramů umožňují velkorysé využití zavazadlového prostoru o objemu 416 litrů až 1760 litrů. Povolená hmotnost přívěsu až 1800 kilogramů předurčuje vůz Yeti do role bezpečného a pracovitého tahouna přívěsů všech typů.

V segmentu kompaktních vozů kategorie SUV se Škoda Yeti utká se zkušenými soupeři konkurenčních značek, konkrétně můžeme jmenovat Kiu Sportage, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai nebo Suzuki Grand Vitara. Nový Yeti však sebevědomě pohlíží na vedoucí pozice v této mimořádně oblíbené a zároveň silně obsazené třídě.

 

Vedle vynikající průchodnosti terénem a skvělých jízdních vlastností ve městě i na dálnicích nabízí nová Škoda i nejmodernější paletu motorů v tomto segmentu. Díky tomu také nabízí maximální hospodárnost a nízké emise. Neboť, jak zní filozofie vývojářů, třída SUV může být trvale úspěšná pouze s ekologickou a dostupnou formou pohonu.

Paleta benzinových motorů modelu Yeti je proto založena na principu downsizingu, tedy snížení zdvihového objemu při současném zvýšení výkonu díky nejmodernější technice přeplňování. Výsledkem tohoto trendu ve vývoji pohonných jednotek je dostupnost vysokého točivého momentu motoru už od nízkých otáček. Ruku v ruce s tím klesají spotřeba paliva a emise škodlivin, což významně přispívá ke snižování množství CO2, NOx a HC vypouštěného do ovzduší a tím ke snižování ekologické zátěže. Yeti chce být v přírodě doma. Všem motoristům, kteří výslovně nevyžadují trakční výhody pohonu všech kol, nabízí Škoda Auto vůz Yeti i ve verzi s pohonem pouze předních kol. Velkorysá světlá výška nového kompaktního SUV garantuje bezpečnou jízdu po špatných cestách plných výmolů.

mediumsize-rgb_y_1016.jpg

SVĚŽÍ A MODERNÍ: DESIGN
Yeti chce ukázat, co umí. Proto jej designové prvky, typické pro terénní vozy, prezentují jako sebevědomého a suverénního průvodce každodenním životem i při neobvyklých úkolech. Přesto však i pátá modelová řada vykazuje typické atributy značky Škoda a poskytuje novému kompaktnímu SUV jasnou identitu, kterou měla už studie téhož jména, poprvé představená v roce 2005.

Zepředu upoutá pohled na výraznou mřížku chladiče se svislými lamelami, jejíž horní okraj lemuje výrazná chromovaná lišta s logem značky v jejím středu. Odtud se táhnou prolisy přes kapotu až k patě předního okna, kde pomyslně pokračují ve středové konzole přístrojové desky. Vysoko umístěné světlomety dodávají modelu Yeti výrazný charakter a celá přední partie se vyznačuje přátelským „pohledem“. Bočnímu profilu dominují jasné a věcné linie.

Výrazně rozšířené podběhy a blatníky dodávajíkompaktnímu SUV jedinečný charakter a plastové prahy na spodních hranách karoserie jsou klasickými znaky vozů do terénu. C-sloupky jsou skryty za černě lakovanými kryty, přímou linii střechy odlehčuje sériově montovaný podélný střešní nosič.

Stejně tak je ve stylu funkčního designu tvarována i záď vozu. Typické jsou zadní svítilny s prosvětlením ve tvaru písmene C, ploché a svislé páté dveře se otevírají lehce a do velké výšky, takže se pod nimi mohou zpříma postavit i urostlé osoby. Prosklení pátých dveří a černé obložení D i C sloupků posiluje dojem průběžné prosklené plochy, zasahující až k B sloupku. Naproti tomu

prosklení přední části vozu s černě obloženými A sloupky připomíná hledí přílby, tedy optický prvek, který se už před delší dobou etabloval ve třídě malých vozů značky Škoda. Vpředu a vzadu upozorňují na terénní ambice vozu nájezdové kryty, čelní pohled navíc obohacují i samostatné kruhové světlomety.

Funkční design kompaktní karoserie vyzařuje lehkost, ačkoli boční linie s výraznými blatníky, až 17" koly z lehké slitiny a světlou výškou 180 mm dodávají modelu Yeti robustní vzhled. Optické předpoklady potvrzuje pohled do tabulky technických dat. Hmotnost modelu Yeti 1,8 TSI 4×4 činí minimálně 1520 kilogramů včetně řidiče. Varianta poháněná naftovým motorem o výkonu 103 kW (140 k) je těžší o pouhých 25 kg.

mediumsize-rgb_y_1013.jpg

VŠESTRANNÝ A SYMPATICKÝ: INTERIÉR
Inteligentní tzv. „packaging“ (konfigurace interiéru a uspořádání jednotlivých agregátů a dílů) nadělil modelu Yeti při celkové výšce 1691 mm a rozvoru 2578 mm veskrze velkorysou nabídku prostoru, tedy ideální podmínky pro pohodlné cestování a příjemně strávený čas ve voze.. Vysokým kvalitativním nárokům odpovídá pečlivý výběr materiálů, který podtrhuje pohodovou atmosféru uvnitř vozu. Spínače, tlačítka, potahy, kryty – to vše je příjemné při každém dotyku, a to jsou jen některé atributy, které modelu Yeti zajišťují náskok ve své třídě.

Tvary a barvy jsou navzájem pečlivě odladěné, ovládací prvky byly vypracovány v typickém designu Škoda, takže už při prvním seznámení se kompaktní SUV netají tím, ke kterému rodinnému klanu přísluší.
Přední sedadla disponují dlouhými sedáky a dobrým bočním vedením pro neúnavnou jízdu, ve výbavě Experience najdete i bederní opěrku a na přání elektricky nastavitelné sedadlo řidiče. Volant je nastavitelný v axiálním a vertikálním směru, ať už je řidič vozu Yeti malý nebo velký, vždy najde za volantem pohodlnou a především bezpečnou pozici. Zvýšená poloha sedadel, která umožňuje lepší výhled z vozu a přehled o dopravní situaci, navíc ulehčuje nastupování a vystupování.

Cestující na zadních sedadlech sedí ještě o dva centimetry výše než cestující vpředu. Tím vzniká tzv. „kino efekt“, stejně jako v kině si cestující vzadu užívají skvělého výhledu přes hlavy řidiče a spolujezdce. Variabilitu a komfort cestování na zadních sedadlech zvyšuje koncept VarioFlex, převzatý z modelu Roomster. Díky němu nabízí Yeti v kategorii kompaktních SUV dosud nevídanou variabilitu interiéru. Tři oddělená sedadla lze jednotlivě sklopit nebo vyjmout, vnější sedadla lze posouvat v podélném směru a – při vymontovaném středním sedadle – je lze posunout i o 80 milimetrů ve směru příčném. Tím se Yeti změní z pětisedadlového vozu na vůz čtyřsedadlový, prostor vzadu tím však vzroste až na úroveň vyšší třídy.
Díky systému VarioFlex se Yeti nezalekne ani náročných přepravních úkolů. Po vyjmutí zadních sedadel pojme zavazadlový prostor až 1760 litrů nákladu.

Součástí standardní výbavy je kryt zavazadlového prostoru, který už je u značky Škoda samozřejmostí, stejně jako upevňovací oka,výklopné háčky a síťový program pro zajištění zavazadel. Pro výbavu Active se sadou pro opravu pneumatik je síťový program k dispozici na přání. Yeti navíc disponuje celou řadou chytrých řešení, která jednoduše, ale účinně zvyšují každodenní komfort a bezpečnost obsluhy. Upevňovací systém v zavazadlovém prostoru s posuvnými háčky šetří čas při umisťování nákladu a zabraňuje tomu, aby se zavazadla za jízdy pohybovala.

mediumsize-rgb_y_1019.jpg

VYSOCE MODERNÍ, NENÁROČNÉ A SILNÉ. DVA BENZINOVÉ A TŘI NAFTOVÉ MOTORY
Paleta motorů modelu Yeti nabízí pět čtyřválcových pohonných jednotek ve výkonnostním spektru od 77 kW do 125 kW (od 105 k do 170 k). Skládá se ze dvou benzinových a tří naftových agregátů, z nichž všechny splňují požadavky normy EU 5. Základem je benzinový motor 1,2 TSI, který bude ve voze značky Škoda nasazen poprvé. Tato zcela nová pohonná jednotka s výkonem 77 kW (105 k) poskytuje maximální točivý moment 175 Nm v pásmu mezi 1500–3500 min-1. Volitelně je k dispozici šestistupňová manuální převodovka nebo moderní sedmistupňová automatická převodovka DSG.

Druhý benzinový motor modelu Yeti je výkonný čtyřválec 1,8 TSI o výkonu 118 kW (160 k). Maximálního točivého momentu 250 Nm dosahuje rovněž při velice nízkých otáčkách, mezi 1500-4500 min-1 je k dispozici maximální zátah. Spotřeba této verze s pohonem všech kol činí v kombinovaném režimu 8,0 litrů na 100 kilometrů (emise CO2 189 g/km). Snížení spotřeby bylo dosaženo pomocí opatření, mezi něž patří např. nasazení dvoustupňového olejového čerpadla, které pracuje až do 3500 min-1 s tlakem 1,8 bar, a až nad touto hranicí, kdy je pro mazání potřebný vyšší tlak oleje, pracuje s tlakem 3,3 bar. Dodatečná druhá lambda-sonda zlepšuje kvalitu výfukových plynů, a umožnila splnění normy EU 5. Kromě toho byla přepracována ložiska klikového hřídele a další pohyblivé díly motoru, čímž se sníženo jejich tření.
Nový je ve voze Yeti také motor 2,0 TDI ve výkonových verzích 81 kW a 103 kW s přímým vstřikováním common-rail.

Motor 2,0 TDI je nabízen celkem ve třech výkonových variantách vždy se standardně montovaným filtrem pevných částic. Základní verzí je tedy motor o výkonu 81 kW (110 k), za ním následuje provedení o výkonu 103 kW (140 k). Maximální točivý moment o hodnotě 250 Nm, resp. 320 Nm je k dispozici v rozsahu 1500-2500 min-1, resp. 1750-2500 min-1. Kombinovaná spotřeba 103kW verze dodávané s pohonem všech kol činí 6,1 litru nafty na 100 kilometrů, což představuje emise CO2 ve výši 159 g/km. Špičkovou pohonnou jednotkou tohoto naftového tria je čtyřválec o výkonu 125 kW (170 k) s mohutným točivým momentem 350 Nm, jehož dosahuje mezi 1750-2500 min-1. Nejnižší hodnoty škodlivin zaručuje recirkulace výfukových plynů, která může činit v závislosti na otáčkách a zatížení motoru až 60 % v nasávané směsi vzduchu, a oxidační katalyzátor. Všechny motory montované do verzí s pohonem všech kol používají šestistupňové manuální převodovky, pouze motor 2,0 TDI CR DPF/81 kW a pohonem předních kol je spojen s pětistupňovou převodovkou.

Přehled motorizací modelu Yeti:
Benzinové motory: 1,2 TSI/77 kW (pohon předních kol) – 6° manuální převodovka / 7° DSG 1,8 TSI/118 kW (4×4) – 6° manuální převodovka
Naftové motory: 2,0 TDI CR DPF/81 kW (pohon předních kol) – 5° manuální převodovka 2,0 TDI CR DPF/81 kW (4×4) – 6° manuální převodovka 2,0 TDI CR DPF/103 kW (4×4) – 6° manuální převodovka 2,0 TDI CR DPF/125 kW (4×4) – 6° manuální převodovka

mediumsize-rgb_y_1025.jpg

POTĚŠENÍ Z JÍZDY A DYNAMIKA: PODVOZEK
Prověřená koncepce podvozku zaručuje potěšení z jízdy a dynamiku. Yeti se vyznačuje velice agilními jízdními vlastnostmi a velkými rezervami v oblasti bezpečnosti. Klasická konstrukce přední nápravy a víceprvková zadní náprava se stabilním vedením stopy poskytují řidiči i zbytku posádky uklidňující pocit bezpečí spojený s vysokou mírou jízdního komfortu.

Podvozek modelu Yeti využívá techniku, kterou naleznete také v modelech Octavia a Octavia Scout. Přední náprava je typu McPherson, kombinuje tedy tlumiče s pružinami, které společně s příčnými rameny vedou kola. Víceprvková zadní náprava byla v porovnání s modelem Octavia upravena, má o 30 mm širší rozchod, což terénnímu vozu sluší a což ve spojení s torzním stabilizátorem o průměru 23 mm na přední nápravě citelně snižuje naklánění karoserie v zatáčkách. U obou verzí, tedy u Yetiho s pohonem předních kol i u vozu s pohonem všech kol - je tato konfigurace identická.

Ke snížení přenosu kmitů je zadní náprava zavěšena na pomocném rámu, který je s karoserií spojen prostřednictvím čtyř pružných ložisek, která tlumí přenos vibrací a hluku. Nádrž modelu Yeti pojme 60 litrů paliva, což umožňuje dosáhnout velký akční rádius.
16" kola a pneumatiky rozměru 215/60 R16, které jsou již součástí základní výbavy modelu Yeti, perfektně drží stopu a zaručují dobrý komfort pérování. Pro všechny stupně výbavy jsou k dispozici i 17" kola z lehkých slitin a pneumatiky rozměru 225/50 R17. Rozměry pneumatik byly voleny s ohledem na maximální komfort jízdy a dobrý záběr v terénu, stejně jako na velice dobré jízdní vlastnosti na zpevněných silnicích. Profil a rozměry plášťů jednak zvyšují světlou výšku a přispívají také k vyššímu komfortu jízdy.

DOMA NEJEN NA SILNICI: POHON VŠECH KOL
Nároky běžného řidiče na jízdu mimo zpevněné silnice splní Škoda Yeti nejen svou světlou výškou 180 mm, ale zejména pohonem všech kol prostřednictvím spojky Haldex čtvrté generace více než uspokojivě. Pohon vychází z techniky modelů Octavia Combi 4×4 a Superb 4×4.

Elektrohydraulicky řízená lamelová spojka Haldex je uložena u zadní nápravy ve společné skříni s rozvodovkou
a diferenciálem. Za dobrých trakčních podmínek, jako např. na suché silnici, se 96 % točivého momentu motoru přenáší na přední kola. V závislosti na konkrétní situaci může elektronicky řízená spojka Haldex přenést až 90 % výkonu na zadní nápravu. Elektronická uzávěrka diferenciálu zase zabrání prokluzování jednoho z kol s nižší trakcí na přední nebo zadní nápravě. To zaručí stabilní udržování jízdní stopy a dobrou ovladatelnost vozu Yeti v terénu, ale i na kluzké vozovce.

Při připojování zadní nápravy využívá řídicí jednotka velké množství dat od různých senzorů. Mezi ně patří:
• řídicí jednotka motoru (snímač otáček motoru a polohy plynového pedálu),
• řídicí jednotka ABS/ESP (snímače otáček kol, spínač brzdových světel, snímače příčného a podélného zrychlení),
• snímač úhlu natočení volantu.

Citlivý systém pohonu všech kol je plně kompatibilní s elektronickými asistenčními systémy. Při zásahu ESP, které je u verzí 4×4 součástí standardní výbavy, převezme spínání spojky Haldex řídicí jednotka ABS/ESP. Při zásahu ABS se spojka Haldex automaticky rozpojí.

Pro jízdu mimo zpevněné vozovky lze u modelu Yeti 4×4 snadno změnit nastavení elektronických systémů. Stačí stisknout tlačítko s nápisem „Off-Road“ na přístrojové desce, které aktivuje režim Off-road zastřešující soubor asistenčních systémů pro jízdu mimo zpevněné cesty. Plynový pedál má upravenou charakteristiku, aby byly rozjezdy na nesoudržném povrchu plynulejší, rozjezdový asistent pomáhá s rozjezdem vozu ve složitých situacích. Asistent pro jízdu z kopce prostřednictvím citlivého brzdění udržuje při sjíždění svahů konstantní rychlost, zatímco se řidič může zcela soustředit na volbu optimální stopy v náročném terénu.

BEZ JEDINÉ CHYBY: BEZPEČNOST VOZU YETI
Jedním z cílů s nejvyšší prioritou bylo při vývoji modelu Yeti spojení vynikajících charakterových vlastností vozu SUV s nejlepšími přednostmi vozů klasické koncepce. A k těm patří především všechny aspekty bezpečnosti. Přes svou poměrně nízkou hmotnost je Yeti robustní a spojuje příkladné chování při nárazových zkouškách s dostatečnými bezpečnostními rezervami při ochraně chodců.

Konstrukce karoserie byla důsledně přizpůsobena požadavkům náročných nárazových zkoušek Euro-NCAP, Yeti rovněž splňuje nejrůznější bezpečnostní požadavky ostatních trhů, na které má být v budoucnu zaveden. Skelet karoserie vytváří díky použití vysokopevnostních ocelí bezpečný prostor pro přežití posádky při těžkých nehodách, kdy je energie nárazu pohlcena v deformačních zónách, a neohrozí tak cestující svou deformací.

Součástí standardní výbavy modelu Yeti jsou mimo jiné ABS s brzdovým asistentem a regulace brzdného momentu motoru (MSR), všechny verze 4×4 jsou vybaveny systémem ESP. Při nehodě může cestující chránit až 9 airbagů, mezi nimi kolenní airbag řidiče a boční airbagy pro cestující na zadních sedadlech.

Pokud jsou při nehodě aktivovány airbagy, spustí se řada nouzových bezpečnostních opatření. Automaticky se přeruší přívod paliva a elektrického proudu k motoru, což snižuje riziko požáru. Centrální zamykání otevře zámky dveří a osvětlení interiéru se automaticky zapne, aby usnadnilo případný zákrok záchranářů za tmy.

Při nárazu zezadu zabrání aktivní přední hlavové opěrky WOKS zranění řidiče a spolujezdce. Správně tvarovaná hlavová opěrka zabrání kyvadlovému pohybu hlavy a následnému roztažení krční páteře. Při nouzovém brzdění z rychlosti nad 60 km/h aktivuje Yeti automaticky blikání brzdových světel, aby výrazně varoval řidiče za ním jedoucích vozů před hrozícím nebezpečím.

Po zastavení začnou blikat varovná světla. Na krajních zadních sedadlech se nachází úchyty Isofix pro dětské sedačky, na přání je možno úchyty Isofix vybavit i sedadlo spolujezdce. Deaktivace airbagu spolujezdce je dodávána standardně. Yeti díky tomu patří mezi nejbezpečnější vozy své třídy.

Podstatného zlepšení bezpečnosti dosáhl Yeti díky svému skvěle odladěnému podvozku a především trakčním schopnostem pohonu všech kol. Ten za ztížených podmínek, nejen na ledu a sněhu, zajistí vždy nejlepší zátah a tím i ovladatelnost vozu. Až do vysokých rychlostí tedy Yeti perfektně drží stopu a dobře sedí v zatáčkách. Také v terénu a na cestách se zhoršenými trakčními podmínkami si tento kompaktní SUV najde snadno a s jistotou správnou cestu. Variabilní rozdělování hnacího momentu a elektronická uzávěrka diferenciálu poskytují vozu Yeti výbornou trakci a průchodnost terénem. Pro řidiče vozu Yeti to představuje podstatné zvýšení bezpečnosti. Lepší vnímání ze strany ostatních účastníků silničního provozu zajistí standardně dodávaná světla pro denní svícení.

Slabším účastníkům silničního provozu, jako například chodcům, poskytuje Yeti při případné kolizi maximální ochranu. Čelní partie vozu s dodatečnými deformačními zónami a potřebná vzdálenost mezi kapotou a tvrdými díly motoru snižují závažnost zranění při kolizi s hlavou nebo hrudníkem. Sériově dodávaný imobilizér zabrání tomu, aby se Yeti dostal do nesprávných rukou, na přání lze navíc dodat alarm s hlídáním vnitřního prostoru a náklonovým čidlem. Nelze opomenout ani početné výbavy, které společně zajišťují vysokou úroveň bezpečnosti.

Zde je nutno jmenovat:
• světla pro denní svícení,
• mlhové světlomety s Corner funkcí,
• bi-xenonové světlomety s natáčením,
• velké činné plochy ukazatelů změny směru jízdy,
• dodatečné odrazky na zadním nárazníku,
• Light-check (kontrola funkčnosti vnějšího osvětlení),
• kontrola tlaku v pneumatikách.

PRO NÁROČNÉ: STANDARDNÍ A MIMOŘÁDNÁ VÝBAVA
Standardní výbava modelu Yeti odpovídá vysoké úrovni, která je u vozů značky Škoda běžná. Už základní model Active potěší nabídkou bezpečnostní a komfortní výbavy. Tato verze splní většinu z nejčastěji kladených požadavků zákazníků. Hodnotná výbava úrovně Ambition nabízí v první řadě funkční detaily, špičková úroveň Experience zvyšuje hodnotu Yetiho ještě o množství komfortních prvků.

Už základní verze Active nabízí prvky, mezi něž patří mimo jiné (ve specifikaci pro země EU):
• airbag řidiče a spolujezdce,
• deaktivace airbagu spolujezdce,
• boční airbagy vpředu (pro Bulharsko a Rumunsko na přání),
• ABS včetně EBV+MBA+MSR+ASR,
• čtyřramenný volant (výškově a podélně stavitelný),
• Day light – světla pro denní svícení,
• držáky lahví v odkládacích kapsách ve výplních předních a zadních dveří,
• ukazatel vnější teploty,
• Light-check (kontrola funkčnosti vnějšího osvětlení),
• systém VarioFlex,
• sklopná loketní opěra vzadu s možností vytvoření průchozího otvoru k zavazadlovému prostoru,
• střešní nosič, černý,
• centrální zamykání,
• výškově stavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce,
• elektrické ovládání oken vpředu,
• elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka,
• Kola ocelová Rif 7J×16".
S výbavou Ambition získá zákazník navíc:
• hlavové airbagy,
• kolenní airbag řidiče,
• přední mlhové světlomety,
• regulaci intenzity osvětlení přístrojů,
• MFA (přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem (palubní počítač),
• sklopný stolek na zadní středové opěře,
• upevňovací systém v zavazadlovém prostoru s posuvnými háčky,
• síťový program,
• klimatizaci Climatic s automatickou regulací a kombifiltrem,
• elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka,
• tónovaná skla,
• kola z lehké slitiny Moon 7J×16'',
• vnější zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu,
• boční ochranné lišty,
• chromované vnitřní kliky dveří.

Špičková výbava Experience navíc nabízí:
• Off-road tlačítko – asistent jízdy ve ztížených podmínkách (pouze pro 4×4) ,
• přední mlhové světlomety s Corner funkcí,
• malý kožený paket (volant, hlavice řadicí páky, madlo ruční brzdy),
• odkládací schránku pod sedadlem spolujezdce,
• odkládací schránku Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou mezi předními sedadly,
• schránku na brýle,
• Maxi DOT,
• centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky),
• Climatronic – dvouzónovou klimatizaci s elektronickou regulací včetně pachového filtru s automatickou cirkulací,
• nastavitelné bederní opěry v sedadlech řidiče a spolujezdce,
• elektrické ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou,
• osvětlení nástupního prostoru Boarding Spots (integrované ve vnějších zpětných zrcátkách),
• kola z lehké slitiny Dolomite 7J×17".

Kromě toho najdete na seznamu mimořádných výbav širokou paletu elektronických pomocníků, které svou snadnou obsluhou a pečlivou integrací do interní datové sítě vozu Yeti zajišťují komfort a bezpečnost. Orientaci při jízdě terénem zvyšuje například funkce „navigace terénem“ navigačního systému Columbus. Zde lze dokumentovat a uložit i trasy, které vůz urazí mimo digitalizovanou síť silnic. Drobečky, které sypala pohádková Mařenka, aby našla cestu zpět z lesa, si Yeti sype digitálně.

Má to tu výhodu, že tyto značky žádní holubi nesezobou. Součástí standardní výbavy verzí s pohonem všech kol je ESP a EDS. V městském provozu může na přání dodávaným předním a zadním parkovacím senzorům pomoci při zajíždění do mezery i na přání dodávaný parkovací asistent.

Nová řídicí jednotka umožňuje vícenásobný parkovací manévr a dokáže zaparkovat vůz Yeti i do krátké mezery. Úspora místa je významná: vozu Yeti stačí prostor, který odpovídá jeho délce plus 0,8 metru.
Elektronicky řízená dvouzónová klimatizace Climatronic zajistí díky senzoru kvality vzduchu to nejlepší možné ovzduší v interiéru. Pokud kvalita nasávaného vzduchu poklesne pod nastavené hodnoty, třeba při jízdě v tunelu nebo v koloně v době dopravní špičky, přepne se klimatizace automaticky na vnitřní cirkulaci a v tomto režimu setrvá až do doby, kdy bude možno nasávat dostatečně čistý vzduch zvenku.

Kontrola tlaku v pneumatikách, bi-xenonové světlomety s natáčením nebo elektricky ovládané panoramatické střešní okno jsou další volitelné prvky výbavy. Mezi nejvýznamnější prvky mimořádné výbavy umožňující individualizaci dle přání zákazníka patří například:

• boční airbagy vzadu,
• asistent rozjezdu do kopce,
• Light assistant (Coming home, Leaving home, Tunnel light),
• mezipodlaha v zavazadlovém prostoru,
• střešní nosič, stříbrný,
• paket pro špatné cesty (kryt motoru a převodovky, kryt palivového a brzdového vedení, zesílené vedení ruční brzdy),
• rezervní kolo ocelové 16'', neplnohodnotné, úložné prostory v bočních výplních pod výklopným dnem,
• nezávislé přídavné topení,
• rádia Blues, Swing a Bolero a navigační systémy Amundsen a Columbus,
• MDI (Mobile Device Interface),
• Sound System (12 reproduktorů, digitální equalizér),
• parkovací asistent,
• příprava pro telefon GSM II s Bluetooth,
• vyhřívání předních sedadel,
• elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí,
• kola z lehké slitiny Spitzberg nebo Annapurna (7J×17''),
• interiér Antilope (Alcantara/kůže/umělá kůže),
• interiér Lynx (kůže/umělá kůže),
• dekor Boreal Wood.

Yeti, který se spolu s modelem Superb vyrábí v závodě Škoda Auto v Kvasinách, dorazí ke svým prvním zákazníkům v druhé polovině roku 2009. Jeho příkladné jízdní vlastnosti, skvělá agilita, stejně jako vynikající průchodnost terénem a vysoká tažná síla verzí 4×4 dávají tomuto vozu nejlepší předpoklady na cestu k úspěšné kariéře. Díky své velmi příznivé spotřebě a emisím splňuje Yeti předpoklady pro trvalou přijatelnost segmentu SUV i za aktuálních náročných ekonomických a ekologických podmínek.

Zdroj: ŠA

mediumsize-rgb_y_1033.jpg

Škoda Yeti

Obrázek uživatele Anonym

Několikrá jsem se dočetl, že

Několikrá jsem se dočetl, že tento haldex umí 85, 90% atp. kroutícího momentu na zadní nápravu. Docela by mne zajímal zdroj této informace a princip, jakým by toho šlo u tohoto systému docílit.(

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení