Turbodmychadlo

turbo.jpg

Turbodmychadlo

Historie:

Turbodmychadlo vynalezl švýcarský inženýr Alfred Büchi. A nechal si ho patentovat již v roce 1905.
První přeplňovaný automobil vyrobil General Motors v roce 1962. Byl to Oldsmobile Cutlass a Chevrolet Corvair.

U dieselu se turbodmychadlo objevilo, až v roce 1978 v automobilech Mercedes 300SD a Peugeot 604.

Turbodmychadlo bylo objeveno až v roce 1974. Revoluční systém stlačování vzduchu výrazně zvýšil výkon a hlavně točivý moment.

Turbodmychadlo se skládá ze tří hlavních částí:

* Dmychadlová (sací) - slouží k nasávání čerstvého vzduchu, stlačení a jeho dodávce do spalovacího prostoru.
* Ložisková - zajištuje uložení, chlazení a mazáni rotačních skupin.
* Turbínová (výfuková) - zajištuje pohon turbodmychadla.

Funkce Turbodmychadla

Přeplňování
motorů bylo zavedeno s cílem dopravit do spalovacího prostoru více
vzduchu a umožnit tak zvýšení dodávky paliva během jednoho pracovního
cyklu motoru. Výsledkem je vyšší výkon, při nižší měrné spotřebě a také
snížení emitovaných škodlivin.

Princip Turbodmychadla

Kompresor a turbína jsou uloženy na společném hřídeli. K turbíně jsou
kolmo ke směru její osy přiváděny výfukové plyny, které oběžné kolo
turbiny urychlují a předávají jí tak část své kinetické energie.
Kompresor na druhém konci hřídele stlačuje vzduch, který tak proudí do
spalovacího prostoru vyšším tlakem než je okolní atmosférický tlak.
Hřídel turbodmychadla je uložen v ložiskách mazaných olejovým systémem
motoru. Vysoké oběžné rychlosti turbíny a dmychadla (až 200.000
ot./min) a teplotní rozdíl až 1000°C mezi kompresorem a turbínou
vyžadují vysoce přesnou výrobu a odolné materiály. Turbínové kolo je
zpravidla vyrobeno z žárupevné niklové slitiny, oběžné kolo dmychadla
je z hliníkové slitiny. Skříň turbíny a skříň ložisek je z temperované
šedé litiny, skříň dmychadla s hliníkové slitiny.

S rostoucími otáčkami motoru se mění také otáčky turbodmychadla a tudíž
i dodávaný plnící tlak. Aby nedocházelo k nežádoucímu zvýšení plnícího
tlaku, je nutno dodávku stlačeného vzduchu regulovat. V současné době
se používá několika různých řešení regulace plnícího tlaku, mezi
nejčetnější patří přepouštěcí obtokové ventily nebo proměnná geometrie
rozvaděcích lopatek dmychadla.

Jak jezdit s Turbem

Studený motor nejprve plynulou jízdou bez velkých nároků na výkon
ohřejte na provozní teplotu. Větší nebezpečí pro turbodmychadlo, ale i
celý motor je náhlé vypnutí rozpáleného motoru. Výfukové plyny mají v
některých režimech teplotu až 950°C, turbodmychadlo má v tom případě
oranžovožlutou barvu. Pokud v tomto okamžiku vypnete motor, rotor turba
s rozžhavenými lopatkami se přestane okamžitě otáčet, zapracuje zemská
gravitace a lopatky turbíny se mírně zdeformují. Při dalším roztočení
turbodmychadla se začne projevovat nevývažek, který má za následek
zvětšování vůle v prostředním kluzném ložisku turbodmychadla, které je
mazáno motorovým olejem. V lepším případě je vůle tak velká, že rotor
zachytí o stator turbodmychadla a prostřední osa se překroutí a na
turbodmychadle vznikne totální škoda.
V horším případě začnou zvětšenou vůlí středového ložiska pronikat
výfukové plyny a naopak olej proniká do sacího i výfukového traktu.
Výsledkem je úbytek oleje v motoru, jehož teplota rychle roste a olej
přestane mít mazací vlastnosti. Výsledkem může být zadřený motor.
Náhlé vypnutí rozpáleného motoru může mít za následek také deformaci
hlavy válců s následným defektem těsnění hlavy válců. Motor je nejlepší
dochlazovat jízdou s minimální zátěží motoru cca 3 až 5 minut dlouhou,
případně nechte motor dochladit cca 2 min na volnoběh.

Octavie s Turbem

1.8T 110kW
1.8T 132kW
1.9 TDi 66kW
1.9 TDi 81kW
1.9 TDi PD 96kW
1.9 TDi PD 74kW - jen 4x4

Zanesené Turbo škoda Octavia
turbo01.jpg

turbo02.jpg

Vyčištěné Turbo škoda Octavia
turbo04.jpg

turbo03.jpg

Nové turbo škoda Octavia
turbo6.JPG

turbo5.JPG

 

 

vtg-sequenz.gif

Obrázek uživatele ladislav

chci se zeptat zda někdo v

chci se zeptat zda někdo v Liberci dělá turbodmychadlo. Mám motor 81KW ročník 2001 combi Octavia. Prosím poraďte. Diagnostika neodhalila nic motor netáhne.

Obrázek uživatele Ridicka netechnicka

Ahoj, mam uplne stejny

Ahoj, mam uplne stejny problem. Zavada se projevila nahodne 2-3 krat posledni mesic. Ale vcera pri delsi ceste (500 km) uz 4-krat. Vetsinou kolem 3000 ot, plyn neraguje, seslapuju naprazdno. Zatim vzdy zafungovalo podrazeni, pripadne vyrazeni a znovu zarazeni. O II, 3/2005, 190 000 km, 77kW.

Na diagnostiku jedem zitra a zde muj dotaz. Da se s touto zavadou ujet dalsich 2000 km bez opravy (pripadne nejake rady jak s autem jezdit)? Koncem tydne odchazime na lyze do Italie a v servisu nam rekli, ze nejblizsi termin na pripadnou opravu maji az v patek.

Pripadne, vite o nekom v Praze, kdo my pripadne vycisteni turba byl schopen a ochoten udelat do ctvrtka?

DIky!

Obrázek uživatele vojín Vomáčka

to jsem už měl na kočáru a

to jsem už měl na kočáru a byl to jedem z těch tří ventylu co udávají turbíme naklop lopatek

Obrázek uživatele vojín Vomáčka

to jsem už měl na kočáru a

to jsem už měl na kočáru a byl to jedem z těch tří ventylu co udávají turbíme naklop lopatek

Obrázek uživatele primul

Jenom dotaz: Má turbo v

Jenom dotaz:
Má turbo v motoru 66kW (r.v. 12/2001) naklápěcí lopatky (které by mohly být "zatuhlé")? Motor táhne pěkně od spodu, ale když jsem chtěl prohřátý motor krátkodobě protočit přes 3500 otáček, tak tak někde u 3300 až 3400 to zvadne a jede to tak na "poloviční" výkon. Po znovunastartování motoru je to zase OK. Je lhostejné na jaký rychlostní stupeň to chci vytočit, prostě to nejde. Tři čtvrtě roku zpět to nedělalo. Motor má najeto poctivých 94000 km a loni na jaře jsem nechával vyměnit komplet rozvody (vč. vodní pumpy). Když nad tím tak přemýšlím, naposledy jsem ho zkoušel protočit před výměnou rozvodů, to bylo OK. Jinak po výměně jede do těch "kritických" otáček pocitově úplně stejně - tj. dobře.
Motor má dobrou péči (olej + vzduchový filtr - výměna po 10 až 12 tis. km, 5W40 SHELL), palivový filtr po 30 tis, kvalitní naftu + sem tam aditivum, v zimě pravidelně). Perfektní starty studeného i teplého motoru. Máte s tímto motorem někdo podobné problémy?

Díky Mirek

Obrázek uživatele Anonym

Vycistit to turbo mam ten

Vycistit to turbo mam ten isty problem auto prestane tahat tak okolo 2700ot . Za tial to riesim sposobom zohriaty motor vytocim na volnobehu tak na 3500-4000 ot prefukne bordel za autom necham velku ciernu sadzovu skvrnu a turbo taha dalej normalne. Menil som aj ventil N75 aj hadicky aj kable kontroloval ci su neni zlomene, ale chyba bola a je cely cas v zanesenom turbe. Vycistenie turba v servise tvrdily cca 100Eur

Obrázek uživatele primul

Díky za vaše tipy, půjčil

Díky za vaše tipy, půjčil jsem si dobrou váhu vzduchu a po výměně je to stejné. Takže s tím zkusím na diagnostiku a pak se uvidí, co z toho vyleze. Nabídku kontaktu na Brno vítám, jsem od Prostějova a do Brna je to kousek cesty. Po diagnostice napíši co se zjistilo a uvidíme co dál.

Mirek

Obrázek uživatele Rony

Ahoj, mám naprosto stejný

Ahoj, mám naprosto stejný problém. Původně jsem si mylel, že odešla váha vzduchu, ale po vyčtení diagnostiky se zjistilo že se jedná o vadu turba - zasekává se nějaký ventil, který reguluje tlak.- laicky napsáno. Zběžné vyčištění pomohlo tak na dva měsíce a jsem tam, kde jsem byl, takže bude potřeba servisem avizovaná řádná sborka-rozborka turba. Pokud jseš od Brna, pak doporučuji Speedcar Brno-Královo Pole, ví o čem mluví a co dělají. Rony

Obrázek uživatele Josef

A vyzkousel si vymenit ventil

A vyzkousel si vymenit ventil N75??? To je ventil ktery reguluje tlak turba....

Obrázek uživatele Josef

Urcite to bude vahou vzduchu,

Urcite to bude vahou vzduchu, je to takova klasicka zavada, bezne odchazi kolem 100 000km
http://www.skoda-dily.cz/nahradni-dil/06a906461-vaha-vzduchu-1-9tdi-fabi...

Obrázek uživatele libor.kratas

chce to vycistit TURBO

chce to vycistit TURBO

Obrázek uživatele Miro

A proc se ta turbina

A proc se ta turbina nezderformuje kdyz se toci. Centrifugal sily jsou mnohem vetsi. A tez neni prece turbina vyrobena ze specialnich materialu ktere jsou odolne vysokym teplotam? Samotne lopatky jsou lehke a gravitacni sily je nemuzou zdeformovat ani kdyz jsou zahrate na maximalni teplotu 750 st C,

Obrázek uživatele Anonym

Protože odstředivé síly

Protože odstředivé síly namáhají lopatky na tah- a na toto namáhání jsou konstruované .. kdežto gravitační síla je namáhá na ohyb

Obrázek uživatele Anonym

Protože odstředivé síly

Protože odstředivé síly namáhají lopatky na tah- a na toto namáhání jsou konstruované .. kdežto gravitační síla je namáhá na ohyb

Obrázek uživatele Dushky888

necital som tvoj prispevok

necital som tvoj prispevok cely, ale toto ma fakt dorazilo: Větší nebezpečí pro turbodmychadlo, ale i
celý motor je náhlé vypnutí rozpáleného motoru. Výfukové plyny mají v
některých režimech teplotu až 950°C, turbodmychadlo má v tom případě
oranžovožlutou barvu. Pokud v tomto okamžiku vypnete motor, rotor turba
s rozžhavenými lopatkami se přestane okamžitě otáčet, zapracuje zemská
gravitace a lopatky turbíny se mírně zdeformují. Při dalším roztočení
turbodmychadla se začne projevovat nevývažek, který má za následek
zvětšování vůle v prostředním kluzném ložisku turbodmychadla, které je
mazáno motorovým olejem.
Ako si na toto prisiel!? Turbina sa pri cca 3.000 ot/min motora toci rychlostou 130.000 ot/min, spickovy vykon je 170.000 otacok. Vies si predstavit, ze sa to v jednom okamziku zastavi, tak ako to pises? Nemozne!!! Problem je tam ten, ze ked mas roztocenu turbinu napr. jazdou po dialnici a odbocis niekde na pumpu a vypnes v zapeti motor, tak sa vplyvom zotrvacnosti bude turbina krutit dalej, ale bez prisunu oleja z motora, lebo si ho vypol, a tym sa rotacne casti nepremazavaju, ci dochadza k ich treniu pri vysokej teplote a vzniku voli, ktore maju potom za nasledok spotrebu motoroveho oleja cez turbo...

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení