Škoda Octavia (1996 - 2000)

Skoda Octavia

Dlouho očekávaný představitel automobilky Škoda ve střední třídě osobních vozů se konečně představil v plné kráse.

Předtím než se mladoboleslavská automobilka kapitálově propojila s koncernem VW, ani největší optimista nepředpokládal, že ještě před koncem tohoto století rozšíří nabídku Škoda model střední třídy. Opak se stal skutkem, a proto se v první zářijový den široká veřejnost seznámila se zbrusu novým mvozem, pro který výrobce zvolil, možná poněkud překvapivě, staronové jméno Octavia.

Podobně jako řada nynějších vozů střední třídy má Octavia elegantní pětidveřovou karoserii, která svým provedením stírá rozdíl mezi klasickým sedanem a vozem se splývavou zádí. Působivý, avšak realisticky střízlivý design, bez módních výstřelků je dílo nikoliv zahraničních, nýbrž mladoboleslavských návrhářů. Ti kladli při vývoji Octavie důraz především na harmonii tvarů, přičemž nebylo opomenuto ani optické vyjádření dynamiky. Přídi bezesporu dominuje obdélníková ozdobná maska chladiče, která se stane charakteristickým prvkem i budoucích automobilů značky Škoda. Velmi zajímavě působí prolisy ve třech výškových úrovních v kapotě motorového prostoru, jakož i masivní a značně skoněný zadní střešní sloupek. Výrazná podokenní linka na boku karoserie vzbuzuje dojem neobyčejně bezpečného automobilu. Plochá záď Octavie s výraznými skupinovými svítilnami a pátými dveřmi, vyklápějícími se ve značném úhlu směrem nahoru, odpovídají nynějším stylistickým trendům. Všechny uvedené prvky se samozřejmě projevují v příkladné aerodynamice karoserie s nízkým součinitelem odporu vzduchu cx = 0,31.

Pětimístná Octavia má jako osobní automobil nové generace také pečlivě propracovaný interiér, ve kterém návrháři upřednostnili požadavek co největší funkčnosti spolu s důslednou ergonomickou optimalizací. To je patrné zejména na palubní desce, vynikající svou přehledností. Přístroje jsou díky poměrně velkým rozměrům dobře čitelné, což spolu s vhodně tvarovanými ovladači a příjemně se držícím čtyřrameným volantem usnadňuje řízení vozu. V přístrojové výbavě Octavie nechybí ani vícefunkční displej, informující řidiče o času, skutečné a průměrné spotřebě paliva, průměrné rychlosti a dalších hodnotách. Sedadla jsou konstruována tak, aby posádka měla i při jízdě na dlouhou vzdálenost co největší pohodlí. zároveň však při jejich návrhu sehrál důležitou roli faktor bezpečnosti při nárazech prakticky ze všech směrů.

Octavii lze pořídit se třemi stupni výbavy. Základ představuje LX, avšak i ta je pozoruhodně bohatá a zahrnuje například posilovač řízení, čtveřici opěrek hlavy, výškově natavitelný volant, imobilizér či větrací soustavu s protiprachovým a protipylovým filtrem. Stupeň výbavy GLX přijde vhod těm zákazníkům, kteří požadují skutečně komfortní automobil. Kromě prvků v rámci úrovně LX obsahuje navíc airbag pro řidiče, centrální zamykání, elektrické seřízení vnějších zpětných zrcátek, palubní počítač a řadu dalších doplňků. A konečně luxusní výbava SLX má běžně například airbag pro spolujezdce, elektricky ovládané střešní i boční okna nebo velurový potah sedadel. Vůz lze samozřejmě dále obohatit příplatkovými doplňky, z nichž si velkou pozornost zaslouží především boční airbagy, dostupné v příštím roce. Dále jde kupříkladu o klimatizaci se samočinnou regulací či vyhřívaná přední sedadla. Při koupi Octavie si zákazník může zvolit jeden z celkem jedenácti laků karoserie, z nichž sedm je metalizovaných.

Octavia představuje v historii mladoboleslavské automobilky významný mezník také tím, že používá řadu technických novinek. Jde především o víceventilové zážehové motory, turbodiesel a samočinnou převodovku, které dosud nebyly ve výbavě osobních vozů Škoda. V okamžiku uvedení Octavie na trh bude mít zákazník možnost zvolit si k pohonu svého vozu jeden za tří motorů. Předně to je zážehový čtyřválec 1,6 55 kW, známý již z menšího modelu Felicia a zdokonalený montáží elektronického vícebodového vstřikování Multipoint. Nejnáročnějším řidičům vyhoví další zážehový motor, špičkový čtyřválec 1,8 20V. Jak jeho typové označení napovídá, má pět ventilů na válec a navíc vyladěnou sací soustavu a vyspělá elektronická sekvenční vícebodové vstřikovací systém Bosch Motronic.

Nejen úsporný provoz, ale také dostatečnou výkonnost nabízí přeplňovaný vznětový čtyřválec 1,9 TDI, opatřený přímým vstřikováním paliva, turbodmychadlem a chladičem stůačeného vzduchu. Na jaře 1997 obohatí paletu motorů pro Octavii zážehová jednotka 1,6 74 kW, která vyplní mezeru mezi motory 1,6 55 kW a 1,8 20 V. A konečně, později se objeví ještě zvlášť úsporný atmosférický diesel 1,9 SDI, odvozený od zmíněného motoru TDI. V plánu je též využití známéno zážehového čtyřválce 1,3 l. Vůz s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol má standardně mechanickou pětistupňovou převodovku, přičemž během příštího roku bude na přání k dispozici také samočinné čtyřstupňové ústrojí.

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení