InteriérEteriérMotorPodvozekElektrikaMuzika

Bodový systém po roce

Ministerstvo dopravy zhodnotilo roční fungování nového silničního zákona.

K 31.05.07 přišlo o body 449 347 řidičů , což je 6,73 % z registrovaných řidičů.

Bodový systém v číslech:


• 173 910 řidičů získalo 2 body (největší skupina – 40 % )
• nejvíce bodovaných řidičů v Ústeckém kraji – 8,93 %
• nejméně bodovaných řidičů v Pardubickém kraji – 4,95 %
• nejvíce bod. řidičů z ORP v Aši – 27, 76 % • nejméně z ORP ve Voticích – 2,99 %

• 1 277 řidičů získalo 12 bodů , z toho 45 žen (3,5 %)
• 15 554 bodovaných řidičů je ve věku 32 let (největší skupina), následují řidiči ve věku 31, 33 a 30 let
• největší skupinu řidičů s 12 body tvoří věková skupina 20 let (celkem 81 řidičů), následují řidiči ve věku 22, 23 a 19 let
• 14 693 bodovaných řidičů získalo řidičské oprávnění v roce 1991 (největší skupina)
• 56 12ti bodových řidičů získalo řidičské oprávnění v roce 2006 (největší skupina)

Na co si dávat pozor aneb nejčastěji bodované přestupky:

• překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o méně než 20 km/h ( O 465 / den) • Porušení povinnosti vyplývající ze zákazových nebo příkazových značek ( O 319 / den) • neosvětlení vozidla ( O 192 / den) • překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o více než 20 km/h ( O 138 / den) • nepoužívání bezpečnostních pásů ( O 125 / den)

Ženy jezdí opatrněji !

O mezi muži o body přijde, každý 10. řidič.
Zatímco u žen je to, každá 40. řidička!!!!

Co na to cizinci?

• celkem bylo dosud na území ČR bodováno 60 411 cizinců , tvoří 13,44 % z bodovaných řidičů • 27 056 cizinců získalo 1 bod (největší skupina – 44,79 %) • 76 cizinců získalo 12 bodů • nejvíce bodovaných cizinců je v Karlovarském kraji – 39,14 % • nejméně bodovaných cizinců je v Pardubickém kraji ( 4,01 % ) • průměrně 250 bodovaných cizinců na ORP (mimo Prahu)

Jak je na tom nehodovost?

• je nutné zaměřit se na vývoj u účastníků silničního provozu, kterých se bodový systém dotýká = řidičů motorových vozidel
• za období leden až květen 2007 je registrován meziroční pokles nehod této skupiny – celkem o 14 289 dopravních nehod
• oproti tomu zaznamenáváme nárůst dopravních nehod zaviněných cyklisty (+10 mrtvých)
• zvýšený počet úmrtí v důsledku dopravní nehody s divokou nebo domácí zvěří (+5 mrtvých) • nepříznivě se projevil vliv mírného počasí v tomto roce

• pokles nehod a usmrcených v obci (o 10 913 nehod méně, 4 usmrcené osoby) – vliv represe (dozor a postih se odehrává většinou v obci, v mizivé míře mimo obec)
• kladný vývoj u usmrcených dětí – o 3 méně než ve stejném období předchozího roku
• o 34,8 % poklesl počet dopravních nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí

Vysoká nehodovost je v současné době celosvětový problém.

Je český bodový systém opravdu tak přísný?

• Velká Británie : tři závažné přestupky a po nich ihned vysloven zákaz řízení motorového vozidla, nejvyšší finanční tresty až do výše 20 tisíc liber, dopravní přestupky součástí trestního práva
• Rakousko: systém 3x a dost, zákaz řízení až na dobu 12 měsíců
• Německo: při získání určité bodové hranice psychologická konzultace, nápravné kurzy apod.
• Belgie : příprava bodového systému na základě principu 2x a dost, nejpřísnější v Evropě

Technická novela:

1. nebude možné trestat účastníka provozu, který při nehodě zraní jen sám sebe
2. zrušení poštovní výjimky pro řidiče poskytující poštovní služby, pokud jde o zákaz stání a zastavení
3. napravení nepřesnosti znění ustanovení zákona o výši škody při dopravní nehodě
4. dopravně psychologické vyšetření bude provádět psycholog ve zdravotnictví, který má odbornou způsobilost k výkonu povolání klinického psychologa
5. odstranění duplicity v přestupkovém zákoně – vypouští se skutková podstata přestupku řízení vozidla, které není registrováno v registru silničních vozidel pro duplicitu sankcí
6. odstranění sankce zákazu činnosti pro řidiče vozidla, který neoprávněně zastaví nebo stojí s vozidlem na parkovišti vyhrazeném pro vozidlo s označením O1, nebo neoprávněně použije označení vozidla O1 při stání nebo při jízdě na místě vyhrazeném pro invalidy
7. vypuštění legislativně technických chyb – přestupek užití silnice pro motorová vozidla nemotorovým vozidlem a porušení povinnosti vyplývající ze značky „obytná zóna“ a „pěší zóna“; uvedené značky jsou informativní

Prezentace z tiskové konference z 28.6.2007 si můžete stáhnout zde: Roční výročí novelizace zákona o silničním provozu




[ nahoru ]


[ zpět ]

 

Návštěvní knihaokkazy


© created by zabiak design
Jan Vosátka 2007

TOPlist