InteriérEteriérMotorPodvozekElektrikaMuzika

Výfuk, koncovka, laděná koncovka


Co je dobré znát

Dalo by se říct, že odjakživa je pro fandy tuningu symbolem výkonu patřičný akustický efekt výfuku. Zdravý zvuk, netlumený žádnou překážkou, je tím nejlepším příznakem toho, že motor není zbytečně "přiškrcen". Volný průchod plynů však sám o sobě pochopitelně nestačí k tomu, aby výkon dosáhl optimální úrovně. Je zde totiž ještě další důležitý požadavek na optimální délku a tvar celé výfukové soustavy. Výpočet ideálních rozměrů není rozhodně jednoduchou záležitostí a celý výfukový trakt se v konečné fázi musí "dodělat" měřením na brzdě. Přestože pro běžný provoz výrobce výfuk navrhuje a optimalizuje s ohledem na potřebný výkon, je zde nutno splnit určité zákonné požadavky, a to zejména z hlediska hlučnosti, což pochopitelně předpokládá tlumič výfuku. Že to na výkonu rozhodně nepřidá, je více než jasné. Přesto však nebude asi nic nového, když řeknu, že existuje jistý kompromis všeho výše uvedeného, a tím jsou laděné sportovní výfuky pro běžný provoz. Touto problematikou se zabývá několik renomovaných výrobců a nepřeberné množství garážových kutilů.

- Sportovním výfukem se rozumí celá soustava,počínaje svody od výfukových kanálů a konče jeho vysušením.

Výměna samostatného koncového tlumiče výfuku přinese sice zvukový efekt, ale nárůst výkonu se pohybuje pouze v několika koních.
Pokud je však provedena výměna celého výfukového traktu, koně navíc lze počítat v řádech desítek.
- Pro dosažení optima výkonu jsou důležité zejména tlakové pulsy v samostatných větvích (svodech) potrubí, během fáze otevření výfukového ventilu, kdy dochází k odchodu horkých spalin z pracovního prostoru válce. Tlaková vlna, která vzniká při otevření ventilu, šířící se rychlostí zvuku, se na konci potrubí odráží a míří zpět do válce. Pokud je u vyústění ze spalovacího prostoru dříve, než se uzavře výfukový ventil, může za jisté situace nahradit jeho funkci. Znamená to, že "zašpuntuje" cestu pro zbytky odcházejících spalin a ty zůstávají ve válci spolu s čerstvou směsí. Tato rezonanční délka potrubí působí příznivě na jeho hodnotu ve vyšších otáčkách a naopak.
- Dalším důležitým parametrem je průtočný odpor potrubí. Pokud je jeho hodnota vysoká, dokáže zpomalit rychlost odcházejících spalin a tím pochopitelně i proces vyprazdňování válce se všemi důsledky.Kromě špatně volených průměrů potrubí přispívá ke zvýšení odporu také přílišné zakřivení jednotlivých větví a pochopitelně tlumič s katalyzátorem.

- Prvním prvkem, který lze pro sportovní účely optimalizovat, jsou výfukové svody. Protože se nevyhneme spojování jednotlivých větví do společného vyústění, volíme alespoň cestu kompromisu. Pro zamezení vzájemného negativního ovlivňování pulsací plynů v potrubí spojujeme např. v případě čtyřválce vždy dva válce, jejichž okamžik zážehu je pootočen o 360o. Délka jednotlivých trubek by pochopitelně měla být totožná a naladěná na požadované výkonové parametry.Jednotlivé proudy ze všech válců jsou nakonec svedeny ve většině případů do jediného potrubí, které ústí do katalyzátoru nebo do tlumiče. Nelze rovněž zapomenout na skutečnost, že výstup každého spoje musí mít přiměřeně zvětšený průměr, aby dokázal odvést vyšší množství spalin..
- Pokud má vůz katalyzátor, vzniká zde velmi výrazná překážka, vytvářející značný protitlak. Situace může být zhoršená stavem, kdy je katalyzátor "spečený" a jeho průchodnost je tím značně omezená.

Stav je způsoben vysokou teplotou spalin, což je paradoxně důsledek některých výraznějších sportovních úprav či jeho přečipování. Abyste dokázali snížit průtočný odpor, který způsobuje "kat", je vhodné použít jeho sportovní variantu, která má kromě větší průchodnosti (což prezentuje i patnáct koní navíc) i o něco větší tepelnou odolnost.

Poslední možností je do stávajícího katalyzátoru udělat díru či ho úplně odstranit. Tento způsob však nedoporučuji především z hlediska emisních kontrol.

- Poslední a dá se říci nejznámější překážkou na cestě plynů ze spalovacího prostoru je tlumič hluku. Standardní sériové provedení (tzv. expanzní) se skládá z několika komor, do kterých spaliny expandují soustavou kanálků. Tento systém dokáže spolehlivě utlumit nejen hluk, ale i výkon motoru.Z těchto důvodů je pak většina sportovních tlumičů konstruována zejména jako tzv. absorpční.

Toto prezentuje těleso tlumiče vyplněné hmotou (podobnou skelné vatě), již prochází perferovaná trubka. Tlakové rázy jsou tak pohlcovány díky množství drobných otvorů do absorpčních hmoty, jejíž složení a hustota rozhoduje nejen o výkonových, ale především o akustických kvalitách tlumiče.

- Finální zastávkou v exkurzi napříč výfukovou soustavou je sportovní koncovka.

Zvláštní popularitě těší zejména typ DTM (zahnutá směrem nahoru). Tento prvek je sice cenově nejméně nákladný a velmi oblíbený, nicméně běžnému výfuku nepřidá žádný sportovní zvuk (drobnou, i když u sériových výfuků nevýraznou výjimkou je laděná koncovka) a motoru žádný výkon. Koncovka má tedy jen estetický efekt, nad čímž někteří tuneři ohrnou nos, ale skutečnost, že to je jediná viditelná část výfuku, určitě zasluhuje jistou pozornost.

Výsledek: Tuning foto







Tuning auta Škoda Octavia
[ nahoru ]


[ zpět ]

 

 

Návštěvní knihaokkazy


© created by zabiak design
Jan Vosátka 2005

Listopad 2005
mapa stránek



optimalizace PageRank.cz
Google PR™ - Post your Page Rank with MyGooglePageRank.com