Řiďte jako profi jezdci rally Kris Meeke a Emil Lindholm

Skoda

Mistr světa v kategorii WRC2 Emil Lindholm a zkušený jezdec Kris Meeke jsou špičkovými rally jezdci, kteří dokáží zvládat své vozy i za extrémních podmínek a při neuvěřitelných rychlostech na jakémkoli povrchu. Díky svým zkušenostem mohou být užiteční i pro běžné řidiče.

Podle Kris Meekeho může být překvapivé, kolik technik používaných v rallye může být přínosných i pro běžné řízení. Tyto tipy vám mohou pomoci zlepšit vaše schopnosti a jezdit plynuleji a bezpečněji na každodenních cestách.

JÍZDA NA ASFALTU:
Při řízení automobilu je důležité mít správnou pozici za volantem. Kris Meeke doporučuje sedět vzpřímeně a držet volant oběma rukama v poloze "třičtvrtě na tři", což umožní větší kontrolu nad vozem. Dále radí jezdit plynule, předvídavě a sledovat daleko před sebe.

Meeke doporučuje zvolit pomalejší nájezd do zatáčky a být opatrnější na mokru. Brzdit by se mělo až do začátku zatáčky, protože tím se hmotnost vozidla více přenese na přední nápravu a řízení bude lépe reagovat. Práce s volantem a pedály by měla být plynulá. Meeke navíc radí, aby se začalo plynule zrychlovat již v zatáčce a postupně přidávat plyn, jakmile se cesta narovnává. Bezpečná vzdálenost je podle něj také důležitá, zejména při předjíždění. Proč? To se dozvíte v přiloženém videu.

JÍZDA NA ŠOTOLINĚ:
Jízda na šotolině není pro většinu řidičů běžnou záležitostí, ale s přípravou se dá tuto situaci lépe zvládnout. Emil Lindholm, šampion v rallye, doporučuje si před jízdou trochu osahat povrch. Tvrdší povrch zajišťuje lepší přilnavost, zatímco měkký povrch má tendenci snižovat citlivost a odezvu volantu. Lindholm také doporučuje v takových situacích zvolnit. Když se řídí po šotolině, často se objevují vyjeté koleje, které mohou být plné kaluží a bláta. V takovém případě Lindholm radí jet mimo tyto koleje. Pokud však řidič musí jet přes bláto, doporučuje jet plynule a nezastavovat. Pohon všech kol může být také užitečný, zejména v režimu Off-road. Jak se na toto všechno připravit, ukazuje video.

JÍZDA NA SNĚHU:
Když se ocitnete na sněhu, je důležité si ověřit, jak moc klouže. Abyste to mohli otestovat brzděním v přímém směru, musíte být bez auta za sebou, aby jste nepřekvapili ostatní řidiče. Plynulá jízda je na každém povrchu důležitá, ale na sněhu a ledu to platí dvojnásob. „Panické reakce obvykle situaci zhorší a pošlou vůz do směru, kterým rozhodně nechcete jet,“ vysvětluje Kris Meeke. Proto s pedály i volantem pracujte opatrně a jemně. Pokud se auto začne při rozjezdu smýkat, uvolněte plyn a zkuste se rozjet znovu a plynuleji. Každý milimetr chodu pedálu se počítá, upozorňuje Kris. Jeho radou je také snížit rychlost a zvětšit odstup od vozidel před sebou. Pokud máte možnost, vyzkoušejte si ovládání auta na sněhu na uzavřené trati. Co je potřeba natrénovat, se dozvíte ve videu.

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení