Škoda prodala meziročně o 30% méně automobilů, chybí polovodiče

Skoda Octavia

- Rentabilita tržeb zůstává na stabilní úrovni 6,6 % (stejné období minulého roku: 9,6 %)
- Automobilka dodala svým zákazníkům na celém světě 360 600 vozů (-30 %)

- Válka na Ukrajině, přetrvávající nedostatek polovodičů a výrazný nárůst cen energií a surovin vytvářejí náročné tržní prostředí
- Výsledky za první pololetí výrazně zatíženy konsolidací OOO Volkswagen Group Rus pod ŠKODA AUTO a.s. krátce před vypuknutím války na Ukrajině
- Výhled: společnost očekává silnou rentabilitu tržeb během celého roku

Společnost ŠKODA AUTO dodala v prvním pololetí roku 2022 svým zákazníkům na celém světě 360 600 vozů, o 30 % méně než ve stejném období loňského roku. Důvodem jsou dopady války na Ukrajině a přetrvávající nedostatek polovodičů. Provozní výsledek ve výši 676 milionů eur se v porovnání s minulým rokem snížil o 30,6 %, rentabilita tržeb ale přesto zůstává na stabilní úrovni 6,6 % (v loňském roce 9,6 %). Společnost ŠKODA AUTO pokračuje ve svém programu NEXT LEVEL EFFICIENCY+ a očekává, že silnou míru rentability tržeb udrží také v průběhu celého roku.

„Navzdory četným geopolitickým a makroekonomickým výzvám se ukazuje, že společnost ŠKODA AUTO je vůči krizi odolná. Naše podnikání je prosperující, poptávka po našich modelech je i nadále vysoká a zákazníci nám i přes nevyhnutelné čekací lhůty zachovávají věrnost. Za to jim děkuji, stejně jako děkuji celému týmu, který v těchto dobách prokazuje vysokou míru odolnosti a flexibility a dělá vše pro to, aby naši zákazníci obdrželi svůj nový vůz značky ŠKODA co nejdříve. Očekáváme, že se situace ohledně dodávek polovodičů bude v příštích týdnech a měsících zlepšovat. Koncem srpna pak představíme novou identitu značky ŠKODA, která bude formovat pozici značky během desetiletí transformace.”

Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO

První pololetí 2022: Společnost ŠKODA AUTO dodala svým zákazníkům na celém světě 360 600 vozů
Za prvních šest měsíců roku dodala česká automobilka svým zákazníkům na celém světě 360 600 vozů. Ve srovnání s předchozím rokem to odpovídá poklesu o 30 % (leden až červen 2021: 515 300).

V západní Evropě klesly dodávky zákazníkům v období od ledna do června o 24,1 % na 180 500 vozů (první pololetí 2021: 237 900 vozů). V Německu, na svém celosvětově největším trhu, zaznamenala automobilka pokles dodávek zákazníkům o 16,4 % oproti předchozímu roku na 63 500 vozů (první pololetí 2021: 75 900 vozů).

Ve střední Evropě zaznamenala společnost ŠKODA AUTO v prvním pololetí roku 2022 celkem 69 800 vozů dodaných zákazníkům (první pololetí 2021: 97 400 vozů; -28,4 %). Na domácím českém trhu bylo ve stejném období zákazníkům dodáno 35 500 vozů, tedy o 19,4 % méně než ve stejném období loňského roku (první pololetí 2021: 44 000).

Ve východní Evropě bez Ruska dodala automobilka svým zákazníkům 15 200 vozů (první pololetí 2021: 21 700; -30,1 %).

V Indii zaznamenala společnost ŠKODA AUTO silný růst a od ledna do června 2022 zde dodala celkem 25 900 vozů zákazníkům. Ve srovnání s předchozím rokem se jedná o nárůst o 428,7 % (první pololetí 2021: 4 900 vozů).

V Rusku se výrazně projevuje zastavení veškerých dodávek vozů, od 3. března automobilka nedodala zákazníkům žádný vůz. Od ledna do června dodala společnost ŠKODA AUTO zákazníkům celkem 14 600 vozů (první pololetí 2021: 52 800; -72,3 %).

V Turecku dodala automobilka zákazníkům 9 800 vozů (první pololetí 2021: 17 600; -44,4 %)

V Číně poklesly v prvním pololetí roku 2022 dodávky zákazníkům o 43,9 % na 24 700 vozů (první pololetí 2021: 44 000).

Dodávky vozů značky ŠKODA zákazníkům v prvním pololetí roku 2022
(v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti předchozímu roku):
ŠKODA OCTAVIA (61 000; -49,5 %)
ŠKODA KODIAQ (50 600; -21,8 %)
ŠKODA KAMIQ (47 200; -36,0 %)
ŠKODA FABIA (45 900; -19,0 %)
ŠKODA KAROQ (43 000; -43,1 %)
ŠKODA SUPERB (33 100; -17,5 %)
ŠKODA ENYAQ (22 200; +52,2 %)
ŠKODA SCALA (21 300; -23,7 %)
ŠKODA KUSHAQ (13 500; –)
ŠKODA RAPID (12 300; -67,5 %)
ŠKODA SLAVIA (10 300; –)

„Výzvy, kterým jsme čelili na počátku roku, se ve druhém čtvrtletí prohloubily. Přesto značka ŠKODA situaci velice dobře zvládá: Ačkoli bylo z důvodu nedostatečných dodávek dílů zákazníkům dodáno mnohem méně vozů, a růst cen energií a surovin výrazně zvýšil náklady, podařilo se nám ve druhém čtvrtletí udržet silnou rentabilitu tržeb ve výši 6,6 %. I nadále budeme spolupracovat jako tým, abychom se vypořádali s výzvami, především pak s narušením celosvětového dodavatelského řetězce a dopady probíhající války na Ukrajině. Za tímto účelem budeme důsledně pokračovat v dodržování našeho programu na snižování nákladů a zvyšování efektivity NEXT LEVEL EFFICIENCY+.”

Christian Schenk, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast Financí a IT

„Máme za sebou extrémně náročné první pololetí. Vedle nedostatku polovodičů a pandemie koronaviru nás silně zasáhla také válka na Ukrajině. Na našem druhém nejdůležitějším světovém trhu v Rusku jsme až do odvolání přerušili výrobu vozů v závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastavili také veškerý export do této země. Navíc jsme v důsledku požáru u jednoho z našich dodavatelů museli v uplynulých měsících na čas omezit výrobu našeho bestselleru, modelu OCTAVIA. Výroba se mezitím opět obnovila na plný výkon. Optimismus nám dodává celosvětová poptávka po našich vozech, která je stále vysoká. Intenzivně pracujeme na tom, abychom zpracovali nevyřízené objednávky a zkrátili čekací lhůty pro naše zákazníky.“

Martin Jahn, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast Prodeje a marketingu

Škoda prodala meziročně o 30% méně automobilů, chybí polovodiče

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení