InteriérEteriérMotorPodvozekElektrikaMuzika

Škoda Octavia na palivo z obnovitelných zdrojů
Eva Tylová: Pěstování rostlin pro výrobu biopaliv ušetří životní prostředí i pomůže venkovu

V týdnu od 22. 5. do 28 .5. předváděli zelení na Plzeňsku auto s upraveným motorem na alternativní palivo z obnovitelných zdrojů na základě řepky. Palivo se vyrábí v několika verzích. Nejedná se o bionaftu, tedy o směs biopaliva s naftou. Zelení chtějí touto akcí upozornit na využívání alternativních paliv pod heslem „Ropa z našich polí “.

Martin Bursík, předseda Strany zelených říká: „Nesmíme se nechat zaskočit ropným zlomem, tedy momentem, kdy světová těžba ropy vyvrcholí a dál už bude klesat, zatímco poptávka by stále stoupala. Většina analytiků předpokládá, že k takové situaci může dojít už do roku 2010. Politika musí umět předvídat. Chceme snížit závislost na ropě a postupně z ropné ekonomiky vystoupit. Chceme ukázat alternativu. Navíc nahrazením jedné tuny nafty se v přírodním koloběhu sníží emise CO2 asi o 2,8 tuny."

Eva Tylová doplňuje: „Například jeden hektar řepky znamená produkci asi 1,2 tuny suroviny - řepkového oleje - pro výrobu alternativního paliva, což pro průměrného řidiče osobního auta odpovídá ujetí cca 15 - 20 000 km. Pěstební plocha řepky je v ČR asi 350 000 ha. Stačila by při průměrném ročním ujetí vzdálenosti 10 000 km a průměrné spotřebě 6 l/100 km pro provoz 350 000 osobních automobilů. Pěstování biopaliv ušetří životní prostředí i pomůže venkovu.“

Zařízení je možno velmi snadno instalovat jako doplněk k naftovým motorům s výjimkou rozdělovacích nástřikových čerpadel (CAV, Lucas, Stanadyne, Roto Diesel a Delphi). Možné je prozatím využití u všech motorů koncernu VW (AUDI, SEAT, Škoda a VW), u některých typů motorů Ford a Volvo a Renault 1,9 TDI. Modifikace je také v širokém rozsahu použitelná i pro těžké stroje, nákladní automobily a dieselové lokomotivy.

Existují dva systémy modifikace:

- se dvěma nádržemi, úprava je jednoduchá a zvládne ji běžný autoservis, pro zahřátí motoru (7-10 km) se používá nafta. Tento systém není vhodný pro jízdy na kratší vzdálenosti (taxi, autoškola...)

- s jednou nádrží pouze na alternativní palivo z obnovitelných zdrojů, kde je úprava motoru a příslušenství náročnější, pro zimní provoz je nutno přidat naftu

V současné době cena přestavby motorů se pohybuje v mezích několika desítek tisíc korun, ale lze očekávat pokles ceny této přestavby. Cena paliva se pohybuje kolem 20 Kč za litr.

Je jistě povzbudivé, že příznivých efektů lze dosáhnout i za nižší cenu! Lze zajisté předpokládat, že s rozšířením modifikace motorů na alternativní paliva budou náklady na úpravu dále klesat a zařízení bude používáno i v sériově vyráběných vozidlech. Další výrazné úspory pro řidiče předpokládáme v souvislosti s vyšším zdaněním pro životní prostředí „špinavých“ paliv.

Výkon, spotřeba, akcelerace, životnost motoru zůstávají ve srovnání s provozem na naftu beze změny, oproti provozu na bionaftu je spotřeba o 5-8 % nižší. Zavedení systému dále vyžaduje na polovinu zkrácený interval výměny paliva, tedy asi po 7.500 – 15.000 km.

V nejbližší době bude zahájen prodej a montáž zařízení v ČR, palivo je již k dispozici. Informace na www.aniveg.cz , sponzor předváděcího vozidla Škoda Octavia-Ambiente 1,9 TDI-PD, 77 kw. Dva takové automobily byly sponzorsky zapůjčeny Straně zelených, které má ve svém volebním programu ( www.zeleni.cz ) podporu obnovitelných zdrojů energie největší.


Kontakty a další informace:

Zdeněk Paul, člen Strany zelených, zdenek.paul@zeleni.cz , mobil: 732885125 mobil: 776088244
Eva Tylová, zastupitelka
hl.m. Prahy eva.tylova@zeleni.cz
Web: www.evatylova.cz

Související článek:
Auto na řepkový olej zde: http://www.evatylova.cz/clanky.htm .

[ nahoru ]

[ zpět ]

Návštěvní knihaokkazy


© created by zabiak design
Jan Vosátka 2006

Listopad 2005
mapa stránek



optimalizace PageRank.cz
Google PR™ - Post your Page Rank with MyGooglePageRank.com