Návod na výrobu relé denního svícení

skoda-octavia-denni-sviceni-003.jpg

Modul (DSO) je urceny na automaticke spinanie svetiel pocas dna. Zapája sa rýchlospojkami, priamo na káble spínača svetiel.

Funkcia:

Ked je spínač svetiel v polohe OFF, bude zapnute denné svietenie. To znamená, že pri vypnutom zapalovaní su svetlá zhasnuté. Po zapnuti zapalovania modul čaká 30s na naštartovanie motora. Po naštartovaní sa po 5s rozsvietia predné stretávacie svetlá s tým, že zadné ostávajú zhasnuté. V polohe spínača svetiel I-II je denné svietenie deaktivované a svtelá fungujú štandardne bez ovplyvnenia modulom.

Montáž:

-vybrat spínač svetiel - zatlačiť, pootočit do prava, vytiahnuť

-rýchlospojkami pripojiť 5 káblov modulu DSO podľa blokovej schémy

skoda-octavia-denni-sviceni-002.jpg

skoda-octavia-denni-sviceni-001.jpg

skoda-octavia-denni-sviceni-004.jpg

Na stranke http://www.jatel.eu/products/denne-svietenie-octavia/ si mozete stiahnut vsetky potrebne subory pre vyrobu modulu, vratane firmwaru.

Autor: jatel

Obrázek uživatele zajic92

a jak to řeší případ že

a jak to řeší případ že vydechne alternátor ? to už moc daleko na baterku nedojedete, když budou stále svítit světla ... Já to řešil velice jednoduše s jedním relátkem. Najdete si drát dobíjení který vede do budíků , a 30tku plus zapojíme přes relátko přímo na gábl k potkávačkám .Zákon udává, že je povinnost svítit pouze předními světly.Tímto zapojením svítí pouze potkávačky a kontrolka potkávaček na budíkách. Po otočení spínače světel se rozsvítí osvětlení v interiéru a obrysová světla :-) .

A co je hlavní, jakmile přestane dobíjet alternátor, tak se světla zhasnou a dojezd na baterku se zvyšuje :-)

MARCO car s.r.o. Horní Bojanovice - servis motorových vozidel

Obrázek uživatele radegast

Přečti si ten zákon ještě

Přečti si ten zákon ještě jednou a pořádně.
Je to § 32, zákona č. 361/2000 Sb:
"(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a
potkávací světla nebo obrysová světla pro denní svícení, pokud je jimi
vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena
potkávací světla nebo světla pro denní svícení."

Čili, předními, pokud to jsou zvlášť světla pro denní svícení.
Pokud to jsou potkávací, tak ty MUSÍ svítit spolu s obrysovkama.

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele zajic92

Ptal sem se státního když mě

Ptal sem se státního když mě stavěl, jestli ty světla se tolerují pouze potkávací a vzadu nic svítit nemusí při denním svícení.. ( samozřejmě že sem si to raději vše zapnul :-D ) a říkal, že tohle se toleruje, že stačí to přední osvětlení... Tak asi sou zákony od toho aby se porušovali 8-) ... no a co .. když už vás stopnou, tak si to buď mužete rožnout než si obejdou auto i zezadu, nebo se to dá ukecat :-)

toť muj názor na tento zákon :-D

MARCO car s.r.o. Horní Bojanovice - servis motorových vozidel

Obrázek uživatele radegast

Anebo to mít v pořádku a není

Anebo to mít v pořádku a není třeba nic ukecávat. Nikde a nikoho.

To je zase můj názor na tento zákon.

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele Anonym

na octavii je na prepinaci

na octavii je na prepinaci jeden volny pin ktory je urceny na denne svietenie

Obrázek uživatele radegast

Si objevil Ameriku.

Si objevil Ameriku. Gratuluji.

Ale:
1. Ne každý chce další světla.
2. Přídavné denní světla do mřížek, tak aby se mi líbily, mnohonásobně překračují cenu relé pro automatiku.
3.Ono, ani se mi nemusí líbit a už jsou vždy dražší :-(

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele cardamm

cena relé a cena nových

cena relé a cena nových diodových světel je rozdílná, ale dle testu je spotřeba paliva pro normální světla cca 44l / 20000km a pro diodové denní svícení (DS) 4,5l / 20000km. Spotřeba se může lehce lišit, dle typu použitých světel, ale pouze minimálně.
Nevím jaké žárovky kupujete, ale moje H4 OSRAM night brake plus, které jsem si pořizoval kvůli častým nocním jízdám vydrží lehce přes 300 hodim svícení a v páru jsou za cca 500kacek. Letos jsem kupoval už podruhé. životnost diod je až za hrob a při prvotní investici 1600 pořídíte už solidní světla, které vám postupně navrátí investici.

Obrázek uživatele radegast

Nechci Ti kazit dobrý pocit z

Nechci Ti kazit dobrý pocit z vlastní kontrukce, ale tak jak Ti to funguje je špatně.

Pokud totíž jako denní světla svítí potkávací, tak ty MUSÍ svítit spolu s obrysovkama.
Prostě NIKDY na autě NEMOHOU svítit potkávačky SAMOSTATNĚ!

To jak jsi udělal Ty, můžeš zapojit do tramvaje.

Zákon 361/2000, § 32, odst. 1:
"(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla
a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno
podle zvláštního právního předpisu.2) Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení."

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele mcshort@centrum.cz

jak se říká proč to dělat

jak se říká proč to dělat jednoduš když to jde složitě :) já mám modul složený s jedno relé, tranzisotru, tyristoru 2odporů a kondíků... po škrtnutí o zapalování to odpočítá podle nastavení (1-30sekud) a blik... ale je fakt že tohle je víc "profi"...

Obrázek uživatele Zabiak

Tak to máš pravdu, jsi si

Tak to máš pravdu, jsi si jistý, že obrysovky nesvítí? Třeba to tam jenom nenapsal, nebo si to poznal z toho schématu?

Octavia Combi 1,9TDi.

Obrázek uživatele radegast

Jsem si jistý. 1. podle toho

Jsem si jistý.


1. podle toho co napsal:
"Po naštartovaní sa po 5s rozsvietia predné stretávacie svetlá s tým, že zadné ostávajú zhasnuté."


2. Podle schématu:
Jedním kontaktem NErozvítíš tři větve světel (Okta má dvě na obrysovky) bez dalších úprav (diody a tak), což je další zlo.
Jedním kontaktem to šlo u Felicie/Favoritu s trvale zamáčknutým spínačem hlavních světel.


3. Ikdyby schéma bylo jen zjednodušeně namalované, použité relé má jen jeden spínací kontakt.


 


PS:
Konstrukce to je určité dobrá. Obzvlášť jestli funguje "zrušení automatiky" jak si myslím. Prostě že zapnutím spínaše do polohy obrysovek se automatika zruší a jde světla pak i celkově vypnout.
Jen to chce přidat ještě dvě relé, nebo jedno s dvěma kontakty, a dotáhnout to do konce.


Něco podobného jsem dělal i já. Jen jsem jako "info" pro zapnutí využil zvětšení palubního napětí po nastartování a rozsvěcuji i obrysovky. Zbytek funguje zhruba stejně. I "zrušení" automatiky.

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele Kroutimhlavou

radegaste, tak sem hoď ten

radegaste, tak sem hoď ten svůj výtvor a poděl se s ostatníma, chytrolíne kybicovytý !!!

Obrázek uživatele Zabiak

Počkej zrovna radegastova

Počkej zrovna radegastova připomínka je docela zásadní. A od toho tu komentáře jsou, aby jsme odhalili nedostatky a mohli je vychytat. Radegast je možná trošku svérázný, ale dokáže dobře poradit.

Octavia Combi 1,9TDi.

Obrázek uživatele radegast

Nevím proč bych měl být

Nevím proč bych měl být chytrolín kybicovytý.
Jen upozorňuji na nedostatky konstrukce aby i tak nešpatná byla dokonalá.


Jinak:

Praktická elektronika - Amatérské Radio

6/2011, str.:28

Na rozdíl od tebe, se pod svůj příspěvek podepíšu tím, že se přihlásím pod svým nickem a nevymýšlím si rádobyvtipné jméno.

PS:
Zabiaku, pokud bys měl zájem pošlu Ti to v souboru včetně obsahu Atmel-a.

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele dzurmd

Ahoj mam prosbu ,jestli by

Ahoj mam prosbu ,jestli by bylo možné poslat to schéma z AR na to svícení nebo aspoň odkaz kde to najdu . Dík moc Dzur

Obrázek uživatele radegast

Kterákoliv technická knihovna

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele mzlp

jj taky jsem to viděl v

jj taky jsem to viděl v amatérském radiu. To jsi vytvořil ty radegaste?

Obrázek uživatele radegast

No, dovolil jsem si

No, dovolil jsem si Embarassed

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení