Co všechno zahrnuje generální oprava motoru?

Skoda Octavia

Zdroj: Pikist.com

Co je generální oprava motoru?

Generální oprava znamená vyjmutí motoru z auta, jeho kompletní rozebrání na jednotlivé součástky, které následně projdou důslednou kontrolou a dojde k repasování těch částí, které jsou, nebo by mohly být příčinou problému. Dá se mluvit o renovaci celého motoru.

Kdy se “generálka” provádí?

Generální oprava se provádí především na starších vozech s vyšším nájezdem, na kterých už došlo k celkovému opotřebení motoru. Deformované písty hlav, ohnuté ojnice, povolené ventily… kvůli tomuto opotřebení většinou vznikne zásadní závada, která zavdá důvod ke generální opravě. Typickým příkladem budiž známé “klepání motoru”, obvykle způsobené klikovou hřídelí, ojnicí či pístem. Ignorování problému většinou vede k ještě větší katastrofě. Je nutné co nejdříve navštívit servis.

Kolik stojí generální oprava motoru?

Cena generální opravy motoru se odvozuje především od typu motoru a jeho stavu a rozsahu poškození. Nelze ji paušálně stanovit, určuje se přibližně na základě poptávky. Různí se v řádech desítek tisíc korun: začíná cca na 20 000 Kč a končí na 60 000 Kč (mluvíme o “GO” osobních vozů, například u motocyklů se provádí poměrně běžně a za méně peněz). Vzhledem ke komplexitě a náročnosti takové opravy nemůže, a ani by neměla být cena nízká.

 

Nabídkám podezřele nízkých cen byste se měli přímo vyvarovat (například 10 000 Kč), protože za takovou cenu vás servis jistojistě „okrade“ - vymění jedno těsnění, aby závada naoko zmizela, naúčtuje si neuvěřitelné peníze a za měsíc můžete přijet znovu.

Vyplatí se “GO” motoru?

Máte i jinou možnost, než GO (generální opravu)? Alternativou ke generální opravě je jedině kompletní výměna motoru. V tom případě musíte najít takový motor, který do vašeho auta pasuje, koupit jej a zaplatit i za jeho přepravu a montáž. Výsledná cena bude velice pravděpodobně stále levnější, než generální oprava, má to však jedno veliké úskalí.

 

Problém je, že i když se použité motory dají sehnat relativně levně, vy nikdy nemůžete vědět, v jakém je motor stavu. Určitě existuje důvod, proč bývalý majitel přestal motor používat - možná jej chtěl jen vyměnit za lepší pro větší uspokojení z jízdy, ale pravděpodobnější je, že už byl problémový a majitel vyhodnotil, že nemá smysl si jej nechat.

 

Jediný způsob, jak zjistit jeho stav, je kompletně ho rozdělat a analyzovat. Nikdo vám nemůže zaručit, že se za dva měsíce (možná dva dny, možná dva roky) nerozbije úplně stejně jako ten, který jste měli doposud. Kupujete zajíce v pytli, a pokud vám někdo tvrdí, že ne, tak jen proto, že se ho zuby nehty snaží zbavit.

 

Použité motory bývají problémové, ačkoliv to tak nemusí nutně být. Je na vás, abyste toto riziko zvážili. Je ale otázka, zda má smysl kupovat motor, o kterém nic nevíte, když s ním můžete dopadnout úplně stejně, jako s vaším stávajícím. Najednou budete mít dva motory a oba zralé na generální opravu, což vám k ničemu nebude.

 

Oproti tomu při GO máte jasnou záruku, že motor bude šlapat jako nový - on totiž de facto bude nový, respektive alespoň ty jeho části, které by mohly působit problémy, a zbylé vyčištěny a zkontrolovány.

Jak probíhá generální oprava motoru?

1.   Výběr servisu

V prvé řadě si vyberte servis, který se na generální opravy specializuje a má dobré reference. Nejedná se o jednoduchý servisní úkon, který zvládne kde kdo. Generální oprava vyžaduje velké zkušenosti, příslušné vybavení a nelze ji nijak obejít, ani zkrátit.

2.   Vyhodnocení stavu motoru

Prvním krokem při předání zakázky je vizuální kontrola motoru a fotodokumentace. Technici se pak pokoušejí zjistit, co přesně vedlo k poškození motoru, za jakých okolností, a zda-li postupně, anebo nárazově. Kontroluje se stav chlazení a provozních náplní. V této fázi je důležitá vaše komunikace se servisem, protože technici se chce při opravě chtějí nejvíce zaměřit na nejpravděpodobnější příčiny závady.

3.   Rozebrání motorů na díly

Motor se rozmontuje na jednotlivé komponenty. Je vyhodnocen jejich stav, očistí se, odmastí se a naimpregnují proti korozi. Obzvlášť podstatné jsou díly namáhané nějakým druhem mechanického pohybu.

 

Oprava nejčastěji zahrnuje výměnu pístů, pístních kroužků, ložisek na klikové hřídeli a hydroštelů. Běžné je i broušení a vložkování válců, výbrus bloků a klikové hřídele a úhlování ojnic. Vyměňuje se olejové čerpadlo a rozvody, vymění se ložiska, vše se utěsní a motor se nakonec znovu sestaví. Jmenovat vše, co se při opravě dělá, by se do článku nevešlo, ale můžeme dát ještě několik příkladů:

 

●       Broušení ventilů a sedel ventilů

●       Opravy závitů

●       Opravy prasklých hlav

●       Opravy vyvažovacích hřídelí

●       Tlakování hlav

●       Vrtání a vložkování válců

●       Broušení motoválců

 

Sestavením motoru a jeho vložením zpět do vozu je generální oprava u konce. Vše se samozřejmě pečlivě zaznamená do servisní knížky. Administrativa kolem GO nevyžaduje žádné speciální úkony.

 

A na závěr: umíte vyměnit baterii v autě? Výměna je jednoduchá, ale dokáže zachránit kdejakou nepříjemnou situaci. Naučte se vyměnit baterii v 7 krocích.

 

Obrázek uživatele TommyK

Zajimavé, netušil jsem co

Zajimavé, netušil jsem co všechno je potřeba k té generální úpravě motoru. Mě vadí teď ten nepříjemný zvuk, který vydává mezimotorový prostor. Nevím, zda-li to vyřeší jen nějaké odhlučnění: https://www.2din.cz/tlumeni-odhlucneni-auta/jak-odhlucnit-mezimotorovy-p... nebo bude potřeba nějaká větší oprava..

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení