Emoce na chladném severu: Šest raritních vozů značky ŠKODA se účastní soutěže Hamburg-Berlin-Klassik

ŠKODA Popular

Jakýpak chladný sever? Při letošním ročníku veteránské soutěže Hamburg-Berlin-Klassik představí ŠKODA hned šest atraktivních zástupců své 119leté historie. Automobilové rarity z Mladé Boleslavi ukazují pestrost historie značky ŠKODA a sahají od automobilového luxusu třicátých let až po závodní vůz ŠKODA 130 RS.

​7. ročník veteránské rally Hamburg-Berlin-Klassik povede 180 účastníků po dobu tří dní (28. až 30. září) z hamburského přístavu až do německého hlavního města. Hamburg-Berlin-Klassik není za nejhezčí veteránskou soutěž považována náhodou. V duchu hesla ‚pospíchej pomalu’ vede 733 kilometrů dlouhá trať hlavně po mimořádně půvabných vedlejších silnicích, jako stvořených pro automobilové legendy. Účastníci letos poprvé také zajedou za německo-polskou hranici do Štětína.

„Hamburg-Berlin-Klassik se stala skutečně kultovní soutěží,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny ŠKODA Muzea. „Naše vozy představují atraktivní průřez bohatou historií značky,“ dodává Velebný.

Význam značky ŠKODA v automobilové vyšší třídě ve dvacátých a třicátých letech ukáže na Hamburg-Berlin-Klassik vůz ŠKODA 645 z roku 1931. Více než pět metrů dlouhý automobil byl poprvé představen na autosalonu v Praze v roce 1929 jako další luxusní model značky ŠKODA. Označení vychází z počtu válců motoru a výkonu v koňských silách. Řadový šestiválec o objemu 2,5 l dává 45 koní. Zajímavostí je smíšená konstrukce vozu využívající ocelového šasi a karoserie ze dřeva a ocelových plechů. Těchto vozů bylo vyrobeno pouze 758 kusů, z nichž se dodnes dochovalo asi jen půl tuctu exemplářů.

Mimořádně vzácným exemplářem ze sbírek ŠKODA Muzea je vůz ŠKODA Popular Sport Coupé ‚Malá dohoda’. Přívlastek ‚Malá dohoda’ odkazuje na specifické využití vozu v roce 1937. Svého času vyhrálo sportovní kupé 2.400 kilometrů dlouhou soutěž, vedoucí Československem, Jugoslávií a Rumunskem, které tehdy tvořily vojensko-politické uskupení, zvané ‚Malá dohoda’. Od roku 1968 je tento vůz majetkem ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. Při soutěži Hamburg-Berlin-Klassik se za volant posadí soutěžní legenda John Haugland.

Důležitým reprezentantem poválečné éry automobilky ŠKODA je vůz ŠKODA 1101 Cabrio z roku 1948. Pod kapotou tohoto automobilu, známého pod jménem Tudor, pracuje čtyřválcový motor o objemu 1.089 cm3 a výkonu 32 koňských sil. Tudor se pravidelně účastní evropských veteránských akcí a je považován za mimořádně spolehlivý a robustní vůz.

Pozornost diváků Hamburg-Berlin-Klassik vzbudí i pečlivě restaurovaná ŠKODA 440 ‚Spartak’. Po rozsáhlé renovaci nastupuje tento výrazný model na start veteránských soutěží až od letošní sezóny. ‚Spartak’ pohání motor o výkonu 40 koňských sil s objemem 1.089 cm3. Svého času byl ‚Spartak’ cenově výhodným a moderním lidovým automobilem.

Sportovní reprezentaci značky ŠKODA na soutěži Hamburg-Berlin-Klassik představuje dva rychlé vozy ze sedmdesátých let minulého století. Výrazným představitelem 113leté historie značky je model ŠKODA 130 RS. Vůz z roku 1978 bude na severu řídit sedminásobný mistr Německa v automobilových soutěžích Matthias Kahle. Na místo Kahleho spolujezdce se posadí ten, kdo v předem pořádané dražbě nabídne nejvyšší částku. Ve prospěch dobročinné akce ‚Ein Herz für Kinder’ se sešlo zhruba 4.355 euro. Sportovní kupé ŠKODA 110 R z roku 1978 pak zaujme svým jedinečným designem se sportovním nádechem.

Hamburg-Berlin-Klassik startuje ve čtvrtek 28. srpna v hamburské rybí aukční hale. Jedná se o jízdu, v níž se hodnotí pravidelnost a spolehlivost, to znamená, že zde nejde o dosažení maximální rychlosti. Šest poutavých etap dovede účastníky až do německého hlavního města Berlína, kam dojedou 30. srpna. Na start nastoupí celkem 180 vozů. Soutěž je určena pro historicky hodnotné vozy do roku výroby 1994. Pořadatelem veteránské rally je časopis Auto Bild Klassik.

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení